Hírek
Hírek
Gulyás Andrea mesél
Beszélgetés Gulyás Andrea festőművésszel, 2015. május 6.
Gondoltad volna, hogy festő lesz belőled?
Átadták a MOB és a Nők a Sportban Bizottság pályázatának díjait

Az első helyezettnek járó díjat Gulyás Andrea kapta “Fényforrás” című művéért. Mellette Regőczy Krisztina. Fotó: Szalmás Péter
A MOB a Nők a Sportban Bizottsággal közösen, immár negyedik alkalommal hirdetett pályázatot a nyári és téli olimpiai játékokon résztvevő női sportolók tiszteletére.
A pályázat célja az volt, hogy felhívjuk a figyelmet az olimpiai játékokra és azon résztvevő női sportolókra, valamint tisztelegjünk a sportolók mögött álló édesanyák kitartó támogatása, elkötelezettsége és odaadása előtt.
A pályázatot képzőművészet (festmény, szobor, grafika) és fotó kategóriában hirdettük meg.
A pályaműveket egy három tagú bizottság – dr. Szabó Lajos, a Magyar Olimpiai és Sportmúzeum igazgatója, Szunyoghy András Barcsay- és Mednyánszky-díjas grafikus-festőművész, továbbá Sallay András olimpiai ezüstérmes és jégtáncvilágbajnok – bírálta el. A munkájukat egy elő-zsűri, a MOB Nők a Sportban Bizottság tagjai segítették.
Az eredményhirdetésnél Regőczy Krisztina, a MOB Nők a Sportban Bizottság vezetője köszöntötte a megjelent művészeket, majd köszönetet mondott a zsűrinek és a kiállításnak helyt adó Magyar Olimpiai és Sportmúzeum igazgatójának, ezután kihirdette a három díjazott alkotást.
A nyertes és díjazott munkák mellett a kiállításra érdemes alkotások december elsején 14 órág megtekinthetők a Sport Agóra kiállítótermében (1146 Budapest, Ifjúság útja 2., a Papp László Aréna mellett, Kedd – Szombat 10-től 17 óráig).
I díj: Gulyás Andrea – Fényforrás
II. díj: Szabó Anikó – Szabadon választott
III. díj: Lengl Orsolya – Azonosság
Különdíj: Óvári János – Stredball I
(MOB)
Forrás: http://jochapress.hu/
Mester és tanítványa – Közös kiállításon láthatók Bihon és Gulyás festményei
2016. július 11., 19:30 szerző: Tóth B. Zsuzsa
– A két alkotót a gyűjtőszenvedély, majd a tanítás kötötte össze. Gulyás Andrea kiváló tanítványa volt Bihon Győzőnek, aki olyan tanácsokkal látta el, hogy fénysebességgel izzott fel a tehetsége. Mindkettejük életében meghatározó hely Szentendre, az ottani iskola, és annak hatása. A képeken a szentendrei építészeti motívumok is felismerhetőek. Andrea rendet keres, ez a festészetben óriási misztérium.

Deák Ferencné, Béresné Nagy Ildikó és Béres György a kiállításon Fotó: Tóth B. Zsuzsa
Bihon Győző festőművészt a szakma abszolút magáénak tekinti. Nem bír magával, tanulni akar utána megy a tudásnak, addig, amíg meg nem találja, amit keres. Hazánkon kívül számos külföldi városban volt kiállítása. Expresszív alkat, akiben ott van a jéghideg logika. A teljességre törekvés igényével az összes regisztert meg akarja ismerni. Nincs megállás, 24 órán át dolgozik, álmodni is munka közben szokott. Innentől beszélhetünk hivatásról és küzdelemről. Hiszen lerágja az összes körmét egy piszlicsáré probléma miatt. Városképek, fantasztikus portrék jellemezik – mondta méltatásában Atlasz Gábor.
Hozzátette, hogy Egry József a kiállítótér földszintjén fogad bennünket, az emeleten pedig Gulyás Andrea és Bihon Győző munkái okoznak meglepetést. Az Egry József Emlékmúzeumban szombaton nyílt, Dimenziók és áttűnések című tárlat egy hónapig látogatható.
A megnyitón Babos Lajos és Piller Balázs közreműködött.
Tóth B. Zsuzsa
Forrás: https://veol.hu/badacsonytomaj/mester-es-tanitvanya-1778059
Gulyás Andrea és Bihon Győző festőművészek tárlata nyílt meg május 14-én a Bercsényi utcai Céh Galériában. A trópusi eső ellenére nagy érdeklődés kísérte a megnyitót. A tárlat május 30-ig tekinthető meg kedd kivételével naponta 11 és 17 óra között.
A kiállítás-megnyitón Berényi Mariann, a Magyar Múzeumok Online főszerkesztője mondott köszöntőt, melyből néhány gondolatot idézünk:


„Vajon hányszor érezzük úgy egy városban, hogy végtelenített tükörlabirintusba keveredtünk, ahol sétáink a térismétlődés érzetét keltik? Amikor egy város nem tárulkozik fel előttünk: bárhogy is próbálkozunk, mindig csak a közterekre nyíló házak homlokzatát ismerhetjük meg. Sosem derül ki, mi rejlik a falak mögött: nem nézhetünk sem be, sem ki az ablakokon, nem léphetünk be és ki a kapukon. Antihősökké válunk, akik nem találják meg céljaikat, csupán bolyonganak a számukra megnyitott dimenziókban.
Andrea és Győző nem tartozik az ilyen hősök közé. Meg sem próbálnak bejutni az oromzatok mögé, tekintetük eltekint a térbeli elemek primer megismerési formáitól. Győző felülemelkedik, hogy a hétköznapi perspektívát kitágítva, felülnézetből analizálja és szintetizálja azt, amit más az utcaköveken jobbra és balra, fel- és letekintve érzékel.
Andrea közben idelenn marad. Testközelből figyeli a horizontot, benne a formákat, arányokat, hogy saját érzéseinek letisztult nyomatát az anyagi világ kontrasztjaiban lássa viszont. Ami összeköti munkáikat, az egyrészt a személyes kapcsolat, a kettőjük között fellépő kölcsönhatások, amelyek hatására 2012-ben Andrea elkezdett festeni. Hasonlóan erős kapcsolódási pont a térperspektíva. Bár Bihon Győző pont idén 10 éve, hogy Toszkánában elkezdett vertikálisan távolodni témájától, egyre magasabbról, formailag és technikailag egyre többféleképp ragadja meg a települések beazonosítható jeleit, térszerkezetük sajátosságait, mégis, ami ebben a teremben leginkább összekapcsolja kettőjük művészetét, az a városi tér. Amelyben sétálnak, ahol alkotnak, dolgoznak, kommunikálnak. Talán a legtöbb vendéggel, aki a városba érkezik, s akik számára sokszor ők ketten képviselik a szentendrei művészetet, a háromdimenziós városi tér kétdimenziós tükrét. Vagy épp hármat, hiszen Győző gyakran olyan technikákat választ, amely új dimenziót emel a hagyományos képalkotási gyakorlatba. (…)
A két alkotó közötti, térben kirajzolódó kölcsönhatások ebben a teremben is megfigyelhetők. A színek találkozása az átlók végpontján, a szembenézések épp olyan meghatározók, mint a térbeli koordináták kiválasztása. Győző képeit a városnak háttal látjuk, a fénnyel megegyező irányba mutató figyelmünk elszakad a közvetlen környezettől. Andrea letisztult formanyelvével viszont úgy kommunikálhatunk, hogy közbe a városi tér is folyamatosan beleszól ebbe a párbeszédbe. A képek arra ösztönöznek, hogy merjük elemeire bontani, újraszerkeszteni a barokk óváros, templomtornyok, háztetők motívumait, hiszen az egzakt tér állandóságához mindig visszatérhetünk. Az alkotásokon az embert pont ez az absztrakció emeli a képbe. Mindkét művész egyfajta ars poeticát fest az egymást metsző síkok, egymáson átderengő vagy épp áttörő színmezők térrétegein keresztül. Andrea hangja lírai, benne a nagy elődök – Aknay, Deim, Balogh és az Európai Iskola – szólamaival. A líraiság Győző konstruktivista, kubista műveiből sem hiányzik, távoli égi képein már érezzük azt a jó értelemben vett tériszonyt, amely a távolságból és magasságból fakad, és a fizikai világ megismerhetetlenségére reflektál. (…)”


















Fotók: Deim Balázs
Forrás: http://szentendre.hu/uj-dimenziok-2/
2017-The talent Fődíj– Dimenziók.

Antihangszer
Vajda Lajos Stúdió Pinceműhely
Megnyitó: 2016. november 26. 18 óra
Megnyitja: Tisza Kata társadalomkutató
Filmvetítés: Űropera (1993) Késő Naív Est – Űrharmónikusok fellépése a Játékszínben
Hiányzene koncert: ef Zámbó Happy Dead Band
Megtekinthető: 2016. november 26-tól december 18-ig
Antihangszer
Azt hiszem, ez volt az első hangszerem. Egyben talán az utolsó is. Egy osztálykiránduláson voltam gyerekkoromban, Korondon. Híres fazekasfalu, mindenütt árusokkal. Nemigen volt pénzünk vásárolgatni akkoriban. Megláttam egy csengőt. Apró kis rézcsengő volt. És én nagyon megkívántam. Végül is, hát elloptam. A buszon hazafelé végig szorongattam. Senkit sem érdekelt, de mégis rettegtem, hogy kiderül, mit csináltam. Mire hazaértem, már teljesen leizzadtam kínomban. Azt kívántam, bárcsak az egész ne történt volna meg, de már visszacsinálni nem lehetett. Ott maradtam a csengővel kettesben. Elviselhetetlen volt. Szinte vágytam valami büntetésre, hogy feloldozzon. De nem tudta senki sem, és elmondani nem mertem. Gyönyörű hangja volt a csengőnek! És akkor kitaláltam, hogy felszerelem a szobám ajtajára, és valahányszor kilépek meg belépek rajta, megszólal. Ez százszor is megtörtént egy nap, éveken át, egészen addig, amíg el nem hagytam a szülői házat. Ez lett a lelkiismeretem hangja. A titoké, amit nem tártam fel, de úgy mégis könnyebb volt cipelni, hogy a büntetés nem maradt el. Így vezekeltem. A csengő gyönyörű hangja olykor egészen gyűlöletes lett. Emlékeztetett arra, hogy loptam, minden egyes percben. És mégsem szereltem le. Hallgatnom kellett, mert úgy éreztem, megérdemlem. Gyönyörű volt és gyötrelmes egyben. Amikor eljöttem, végül döntöttem, és nem hoztam el. Később rájöttem, hogy tökmindegy. Azóta is mindig a fejemben cseng, ha bármit elkövetek, ami bűnös szerintem, és nem büntettek érte meg. Ha megbüntetnek: nem cseng. Végül mindig csak, ami a fejedben van, az marad meg. Nem könnyű egy ilyen csengővel az élet, nélküle meg nem lehet.
Tisza Kata

